معرفی پمپ روتاری

پمپ روتاری ، یک نوع از پمپ های جا به جایی مثبت میباشد که توانایی ایجاد یک جریان دورانی برای سیال را دارد . که برحسب طراحی و چگونگی عملکرد قطعه محرک آن را به پنج دسته ی دیگر تقسیم میکنند.

مهمترین ویژگی این دستگاه که هم میتوان به عنوان مزیت به حساب برود و هم عیب ، فاصله کم بین قطعات میباشد ، این ویژگی باعث کاهش نشتی دستگاه و در مقابل باعث کاهش سرعت پمپاژ نیز میشود . از همین رو از پمپ روتاری تنها در زمینه هایی بهتر است استفاده شود که سرعت اهمیت زیادی نداشته باشد .

براساس نوع و سری کاربردهای مختلفی دارد ولی به صورت کلی در زمینه هایی مانند صنایع نفت و گاز ، کشتی سازی ، صنایع غذایی ( برای پمپاژ مواد غذایی هایی مانند سس و رب گوجه فرنگی )  ، آب و فاضلاب به کار گرفته میشود .

پمپ روتاری چیست

حرکت دورانی ، یکی از پرتقاضاترین نیازهای صنایع میباشد . یکی از راه حل های رفع این نیاز پمپ روتاری میباشد ، این پمپ از دسته ی پمپ های جا به جایی مثبت به حساب می آید که به راحتی میتوان از آن برای پمپاژ انتقال سیالات دارای درصد ویسکوزیته ی بالا ، فعالیت در ظرفیت کم و همچنین انجام روغن کاری استفاده کرد .

این مدل از از دو قسمت کلی تشکیل میشود ، یک قسمت ثابت و یک قسمت محرک ( این قسمت به شکل های مختلفی طراحی و تولید میشود ) ، شکل قسمت محرک و دوران نقش بسازی در دسته بندی های این پمپ دارد که در ادامه به آن پرداخته میشود .

یکی از مهمترین ویژگی های این مدل ، کم بودن درصد نشتی دستگاه میباشد ، که دلیل این ویژگی نیز ایجاد حداقل فاصله بین قطعات ثابت و محرک درونی پمپ میباشد . البته این امر باعث کم شدن سرعت پمپاژ سیال نیز میشود و در صورتی که افراد به سرعت بیشتری نیاز داشته باشند ، باید فاصله بین اجزا را افزایش دهند. قابل ذکر است که افزایش فاصله بین قطعات ، باعث بیشتر شدن احتمال ایجاد فرسایش درون دستگاه و به دنبال آن کاهش خروجی مفید پمپ ، میشود . پس میتوان گفت که این مدل از پمپ ها مناسب فعالیت در زمینه هایی که سرعت زیاد نیاز دارند ، نمیباشد .

از این مدل هم میتوان برای فعالیت های خانگی و هم صنعتی استفاده کرد ؛ یکی از دلایل این تقاضاها ، تولید در سری ها و سایزهای متفاوت با کاربردهای متفاوت میباشد

پمپ های روتاری به پنج دسته تقسیم میشوند : پره ای ، دنده ای ، اسکرو ، پریستالتیک و لوب

پمپ روتاری پریستالتیک:

قطعه ی خاص این مدل ، یک شیلنگ یا لوله انعطاف پذیر میباشد ، که از طریق آن سیال وارد دستگاه میشود . همچنین در وسط این دستگاه یک غلتک نیز تعبیه میشود که با حرکت آن فشار مورد نظر به سیال درون شیلنگ وارد میشود .

پمپ روتاری چرخ دنده ای :

از این سری بیشتر در زمینه های صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد ، که البته همین سری به دو زیر شاخه ی دیگر ، چرخ دنده خارجی و چرخدنده داخلی هم تقسیم میشود . در چرخدنده خارجی دو چرخدنده ی یک اندازه ، در سطح بیرونی پمپ با یکدیگر تماس دارند . یکی از چرخدنده ها در نقش محرک ( که به شفت محرک وصل میشود ) و دیگری در نقش متحرک میباشند .

عملکرد این مدل به این شکل است که ، با به حرکت درآمدن روتور ، چرخ دنده محرک نیز شروع به چرخش کرده و در ادامه چرخدنده ی متحرک نیز شروع به چرخش میکند . در نتیجه ی این زنجیره ی حرکتی ، سیال به داخل پمپ کشیده شده و پس از پمپاژ و یا انتقال از دستگاه خارج میشوند .

در چرخدنده ی داخلی ، یک چرخدنده ی بزرگ و یک کوچک نصب میشود . دنده ی بزرگ در نقش محرک و دنده ی کوچک در نقش متحرک وو یا هرزگرد میباشد ، که هر دوی آنها در اثر حرکت روتر شروع به حرکت میکنند . با چرخش این دو دنده سیال به راحتی میتواند وارد پمپ شود .

پمپ روتاری اسکرو:

خود این سری را نیز میتوان به چند دسته ی دیگه ، مونو اسکرو ، تک اسکرو ، دو اسکرو و سه اسکرو تقسیم کرد؛ از این پمپها برای پمپاژ سیالات دارای چگالی زیاد استفاده میشود.

مونو اسکرو ، دارای یک میله مارپیچ است که در حالت نامتقارن و خارج از محور مرکزی پمپ نصب میشود . در پمپ دو اسکرو ، چرخدنده هایی مابین میله ها تعبیه میشوند ( به گونه ای که میله ها با هم تماسی نداشته باشند ) که باعث حرکت میله ها میشوند .

تفاوت پمپ سه اسکرو با دو اسکرو، در میله ای است که درست وسط دو میله کناری قرار گرفته و باعث حرکت آنها میشود . یکی از معروف ترین پمپ های این دسته، مونو پمپ می باشد

پمپ روتاری لوب :

این سری را ممکن است که به اسم پمپ گوشواره ای نیز بشناسید ، در این پمپ دو غلتک ( همان لوب ) وجود دارد که این دو هرگز نباید باهم تماسی برقرار کنند . پس از ایجاد جریان مکش ، سیال وارد پمپ شده و داخل محفظه لوب ها حبس میشود . در واقع با حرکت لوب ها سیال به اطراف محفظه ، مابین لوب و… شروع به حرکت کرده و پس از آن از طریق دهانه خروجی ، خارج میشود

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *